A világ első crossover szabadidőautója a Simca/Chrysler csoport bábáskodása alatt született és a Matra karosszériaépítőnél gyártott Matra/Talbot Rancho volt, ami 1977-től 1984-ig futott. Az utódja kifejlesztésén dolgozott a Matra és az időközben PSA tulajdonba került ex-Simca, a Talbot is. A PSA túl kockázatosan ítélte meg a koncepciót és ezért elvetették a terveket. A Matra-n keresztül azonban a Renault ráharapott a tervekre és 1984-ben megszületett az Espace, ami franciául teret jelent.

 

Az autó különleges acélvázra erősített üvegszálas karosszériával készült, amit a Matra üzemében állítottak elő Romorantinban, a kifutott Matra Murena sportkocsi gyártósorain. Az Espace egyterű hét személyt tudott teljes kényelemben szállítani, futurisztikus formája a TGV Expresszt idézte, karosszériája elpusztíthatatlannak volt hirdetve. Az erőforrás-paletta háromtagú volt: 2,0 literes négyhengeres és egy 2,9 literes V6-os. Ezeket egy 2,1 literes négyhengeres turbódízel egészítette ki. Kezdetben szerény darabszámokat értékesítettek, végül egyre népszerűbb lett a nagy egyterű. 


Az eladások növekedtek, eleinte vetélytárs nélkül volt az autó, a Renault innovált és jó bevásárlást csinált a Matra terveivel. 1991-re új, áramvonalas kasztnit, új műszerfalat és egy új 2,2 literes benzinest kapott az Espace II, de valójában a régi modell alapjai voltak új köntösben. A kilencvenes évek közepére félmillió Espace-t adtak el, és megjelentek a vetélytársak is (Nissan Serena, Toyota Previa, Fiat Ulysse/Lancia Zeta/Citroen Evasion). Az Espace III 1997-ben mutatkozott be.


Sokan az első egyterűnek tartják, elsősége az 1956-ban bemutatott Fiat Multiplával osztható meg, viszont az első igazán kényelmes hét személyt is szállítani tudó modern egyterű. Vadonatúj nagy crossover reinkarnációját 2015-ben mutatták be.


A portugál Novacar kilencvenes évekbeli megvásárlásával a Majorette új modellekhez jutott. Ilyen volt az Espace is. A kettes verzió egyik utolsó példányát mintázza 1996-ból, ezt az alvázon is hirdeti. Sorszáma 272, Thaiföldön készült. Alváza fémből készült. Meglehetősen egyszerű modell, az utastere ötszemélyes, a műszerfal az ülések és a váltókulissza jelzésértékűek, szögletesek nem emlékeztetnek az eredeti modellre. Kidolgozása sem a legkiválóbb, a lökhárító eléggé sorjás. A modell dupla napfénytetős, kialakításán semmi extra nem fedezhető fel. Egyszerű játékszer. A kerekei már az újabb elfordított ötágú csillag kerekek. Készült mentőautó-festéssel, átlátszó kasztnival és a bemutatott sötétkék színben.


Más kisautógyár nem formázta meg az Espace II-t, szóval mindenképpen különleges és viszonylag ritka modellről van szó.