A Renault a második világháború után a 4CV modellel motorizálta Franciaországot. Ez a farmotoros kisautó hamar idejétmúlttá vált, ráadásul a Citroen 2CV messze nagyobb népszerűségnek örvendett akkoriban. Ezért döntöttek úgy, hogy bevetik a titkos fegyvert: Fognak egy orrmotoros, alvázas felépítményt és egy 2CV-hez hasonló kombiszerű 5 ajtós bódét építenek köré. Megszületett a Renault 4, vagyis a „bakancs”. 

 

Rögtön hatalmas siker lett és 1961-től egészen 1992-ig készült. Franciaroszágban, Belgiumban, Chilében, Szlovéniában, Argentínában, Spanyolországban, Írországban, Mexikóban… és még sorolhatnám. Több, mint 8 millió készült. Vagány városi autó, vidéki mindenes, fiatalok első autója, idősek autója, női autó, strandautó, melósautó… és még sorolhatnám. A kis francia meghódította a világot. 

A Majorette kínálatában a ’70-es évek közepén tűnt fel. Sorszám: No230, Rendszám: 2853 EV 69. Többféle kivitelben: Renault Service, Telefontársaság (többféle színben, grafikával), tűzoltó, DHL, Air France, AVIS. Kiváló alap felújításhoz. Lámpái a szélvédő üvegéből készültek. Elöl-hátul Renault-jel, A Fourgonette jellegzetes „zsiráfteteje”, a rendszámok, ablaktörlők mind-mind alaposan, régivágású Majorette-hez hűen kidolgozottak. Érdekesség, hogy 4L néven fut a modell, pedig a Fourgonette változatot mintázza.

Egy többdarabos Vaterás aukció során került hozzám a modell. A festés kicsit, a logók már kopottak rajta. Alváza fémből készült, kerekei a hetvenes évek végéről származó háromküllős Majorette-kerekek. Sajnos nincs nyitható eleme.

Az eredeti autó motorja 845 ccm-es, 1978-tól 1100, vízhűtéseses. Forradalmi konstrukciónak számított a maga idejében, ráadásul a vetélytárstól, a Kacsától jóval modernebb konstrukció. Az R4 utasterét, üléseit szabadon lehetett variálni, a mai kombik, szabadidőautók és a mindenkori kis hatchbackek előfutára. A hetvenes évek végétől műanyag lökhárítóval és modernizált műszerfallal készült. Jellegzetessége az „esernyőváltó”, ami a műszerfal közepéből kandikált ki, hasonlóan a Kacsához és a Trabanthoz.

A Renault 4 Fourgonette zsiráftetővel („giraffon”), a francia pékségek tipikus autója. A maga korában az egyik legsikeresebb és legtöbb eladással büszkélkedő furgonja volt. A fő vetélyátrsai a Kacsa furgonváltozata és az Acadiane voltak.

Ismét egy részletesen kidolgozott népszerű autót megformáló Majorette modell került kezeim közé.