A japán kisáruszállítók elnyűhetetlenek. A japán áruszállítók elnyűhetetlenek. Ezek a kiejelentések a mai napig érvényesek. Gondoljunk a ’90-es évek elején Magyarországon forgalomba állított HiAce mentőautókra, amik még a 2000-es évek közepén is futottak. 

 

A hetvenes évek elején, 1970-ben kezdődött a legenda. Ekkor mutatkozott be a Toyota LiteAce első generációja (M10, 1970). a MiniAce key-car méretű kisáru/utasszállító és a HiAce teljes méretű minibusz között. Mindennek alapja a szigorú japán adózási kategóriáknak való megfelelés volt. 

Mindhárom sorozat cab-over-engine vagyis a fülke alatti motorelrendezést követte, ami a hetvenes évek amerikai nyerges vontatóinál is széles körben alkalmazott építési mód volt. A LiteAce motorját az utastérből, az első ülések alól lehetett megközelíteni. Többféle ülesékonfigurációban is készült. 

Két, Három sorral, 3, 6 és 9 személyes kivitelben. Az első generáció rendkívüli sikernek örvendett és 1979-ben megérkezett a második generáció, M20-as kódnévvel. A forma változatlan maradt, a lámpák elhelyezése, kialakítása lett modernebb. A szokásos oldalsó elhúzható ajtók, 2/3/3 üléselrendezések teljesen dönthető ülésekkel voltak elérhetőek. 

Az extralistán 1980-tól automatikus váltó, hifiberendezés és kétzónás klímaberendezés is szerepelt. Lehetett magasított tetejű verziót is rendelni. Az M10 és M20 generációk elérhetőek voltak platós kisteherautóként, illetve ezt a kisteherautót Daihatsu Delta 750 emblémával is lehetett kapni a két vállalat kooperációjaként. Ugyanis a LiteAce illeszkedett a Daihatsu teljes teherautó kínálatának aljára.


Az motorkínálat 1,3-as 1,6-os 1,7-es és 1,8-as benzinesekből álltak illetve egy 1,8-as dízelből. Az M20-as LiteAce-et a világ számos pontján árusították és működött megbízható, praktikus igáslóként. A mai napig gyártják, jelenleg S400-as kódnéven, ami 2008-ban mutatkozott be. Testvére a Daihatsu Grand Max.


A Majorette modell a 80-as évek közepén jelent meg a kínálatban. A sorszáma: No216, később thaiföldi modellként a made in France felirat elhagyásával is készült a kilencvenes évek közepéig. Az Autó alja fém, emelt tetőt kapott, a csomagtérajtó nyitható.

A két üléssoros változat. Az egyik hátsó ülés ki van emelve, a csomagtérben horgászfelszerelés található, négyszemélyesre alakított az utastér. Elöl fejtámlásak az ülések. A kardánbox a pohártartókkal is kialakításra került a műszerfal teteje és a hangszóró rajta kidolgozott. A kormány pizza. A kisbusz kapott vonóhorgot is. Az első lámpák az alváz anyagából lettek kialakítva, a korabeli Toyota embléma is jelzett. Sorszáma: No216. A sötétkék fényezés/minta és a fehér belső gyakori volt. Készült sötétkék/piros belső versenysport fényezés, ezüst piros belső Eagle felirat és szárnymotívum, sárga piros belsővel és fehér piros belsővel, ’90-es években divatos ősi motívumokból kialakított mintákkal, figurákkal.


Kevés kisautógyártó formázott meg japán modelleket, a Majorette kínálatában a mai napig folyamatosan szerepelnek. A Lite Ace az egyik jól sikerült példány, más gyártó kínálatában nem nagyon szerepel egyik generációja sem. Must have darab.